Dieta ketogeniczna sprawdzonym sposobem na redukcję masy ciała

0
127
Dieta ketogeniczna sprawdzonym sposobem na redukcję masy ciała

Dieta ketogeniczna w ostatnim czasie zyskuje na coraz większej popularności. Ten nietypowy model żywieniowy zalicza się bowiem do jednego z bardziej skutecznych sposobów walki o idealną sylwetkę. Obecnie korzystają z niej nie tylko sportowcy, ale także osoby, które borykają się z nadmiarem kilogramów. Mimo to, wchodzenie w stan tak zwanej ketozy wywołuje wiele kontrowersji. Dlatego też przed podjęciem decyzji o wdrożeniu tej diety w codzienny jadłospis, warto zapoznać się z kilkoma kluczowymi informacjami na jej temat. Czy dieta ketogeniczna jest bezpieczna? Jakie przynosi efekty? Czy dieta keto jest przeznaczona dla każdego?

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Tajemnicza „ketoza” to stan , w którym organizm korzysta z ketonów, czyli alternatywnych źródeł energii. Zasady tej diety bazują więc na spożywaniu ograniczonej ilości węglowodanów, umiarkowanej ilości białka (nadmiar bogatych w nie produktów przekształca się w glukozę), oraz znacznego zwiększenia tłuszczów w codziennych posiłkach. Ostatni element powinien stanowić 75-90% codziennego jadłospisu. Istota diety keto bazuje na starannym planowaniu oraz doborze odpowiednich produktów. Jakiego rodzaju posiłki wchodzą w jej skład?

Co można jeść na diecie ketogenicznej?

Będąc na diecie ketogenicznej należy odstawić właściwie wszystkie produkty będące źródłem węglowodanów, czyli między innymi warzywa korzeniowe, produkty zbożowe, ziemniaki, sporą część owoców (z wyjątkiem owoców jagodowych we wskazanych ilościach), a także cukier. Zaleca się natomiast spożywanie tłuszczy pod postacią wybranych mięs, ryb, masła, orzechów, czy tłustego nabiału (m.in. serów, śmietany). Węglowodany – choć spożywane w sposób ograniczony  – nie powinny być zupełnie wyeliminowane. Dieta ketogeniczna dopuszcza spożywanie sałaty, rzodkiewek, pomidorów, ogórków, czy cukinii, czyli niektórych z niskowęglowodanowych warzyw.

Więcej cennych informacji na temat diety ketogenicznej znajdziesz tu: https://dietetyk.edu.pl/

Zalety diety ketogenicznej

Jedną z największych zalet diety ketogenicznej z pewnością stanowi możliwość szybkiej redukcji tkanki tłuszczowej. Pomimo niewielkiej objętości spożywanych produktów, uczucie sytości następuje dość szybko. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób wybiera ten model żywieniowy. To sposób na chudnięcie bez uczucia głodu, które charakteryzuje dużą część restrykcyjnych diet.

Czy dieta ketogeniczna jest dla każdego?

Opisana dieta nie jest wskazana w przypadku osób z dolegliwościami nerek, trzustki, oraz wątroby, gdyż właśnie te narządy muszą zmierzyć się z metabolizmem ciał ketonowych. Tak duże obciążenie może im poważnie zaszkodzić. Ważne, by stosowanie diety ketogenicznej szło w parze z monitorowaniem własnego organizmu. U niektórych osób mogą wystąpić takie objawy, jak: osłabienie, problemy z koncentracją, bóle w dolnej części brzucha, zaparcia, senność, czy wymioty. Dieta ketogeniczna nie powinna być wdrażana bez nadzoru lekarza lub dietetyka. Choć jej stosowanie z każdym utraconym kilogramem wprawia w coraz większy zachwyt, nieumiejętnie stosowana może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

Źródła: https://dietetyk.edu.pl/ketony-i-ketoza-podstawowe-pojecia/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here