Olej w każdym silniku spełnia bardzo ważną rolę – smarując elementy silnika, zapewnia jego prawidłową pracę. Szczególnie jest to istotne w silnikach motocyklowych, które osiągają często kilkukrotnie wyższe obroty niż standardowe silniki samochodowe.
Rodzaje oleju do motocykla
Ważne, by nie używać do motocykla olejów takich, jakie wlewamy do samochodu! Produkty do motocykli mają inną specyfikę z racji na większe osiągi silników, inną ich budowę oraz to, że w większości silników motocyklowych olej wspomaga pracę nie tylko silnika, ale i sprzęgła oraz skrzyni biegów – inaczej niż w samochodzie, w którym obiegi są dwa. W starszych maszynach z olejowo-powietrznym systemem chłodzenia rolą oleju silnikowego jest również chłodzenie jednostki napędowej – w takich silnikach jakość i czystość oleju ma szczególnie duże znaczenie. Podstawowe rodzaje olejów motocyklowych to oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Który z nich wybrać? Zależy to w głównej mierze od naszego budżetu – najlepsze właściwości mają oleje syntetyczne, jednak są około dwóch razy droższe niż oleje mineralne.
Zalecenia dotyczące oleju do motocykla
Na pytanie: jaki olej wybrać do motocykla, odpowiedź jest prosta – najlepiej taki, jaki zaleca producent. Jak już wspomniano, olej w silniku motocyklowym spełnia bardzo ważne role. Istotne jest więc, by był jak najlepiej dobrany do konkretnego modelu tak, by mógł wykonywać swoje zadania jak najlepiej. Przede wszystkim, istnieją oleje 2T i 4T – przeznaczone odpowiednio do silników dwu – i czterosuwowych. Ponadto ważne, by wybrać olej o dokładnie takiej klasie lepkości i klasie jakości, jak określa producent – odstępstwa mogą skutkować uszkodzeniem lub nieprawidłową pracą naszej maszyny.
Klasa lepkości oleju do motocykla
Lepkość oleju oznaczana jest liczbami i literą „W”, np. 10W40 – podobnie, jak dla olejów samochodowych. Są to tak naprawdę dwie wartości – pierwsza to lepkość zimowa, a druga – wysokotemperaturowa, oznaczająca płynność oleju w wysokich temperaturach. Mimo, że lepkość zimowa nie ma dużego znaczenia, jeśli nie jeździsz motocyklem w niskich temperaturach – warto zastosować się ściśle do zaleceń producenta, jeśli chodzi o obie wartości lepkości oleju.
Klasa jakości oleju do motocykla
Kolejnym parametrem oleju, na który koniecznie trzeba zwrócić uwagę, jest klasa jakości. Podstawowe klasy jakości to MA oraz MB. Oznaczenie MA stosowane jest do olejów przeznaczonych do silników ze wspólnym obiegiem, tzn. do smarowania zarówno silnika, jak i skrzyni biegów oraz sprzęgła. Oznaczenie MB określa olej stosowany do jednostek z systemem smarowania silnika oraz skrzyni biegów. Rozróżnia się dodatkowo klasy MA-1 i MA-2 – przeznaczone odpowiednio do silników o mniejszej i większej mocy. Jaką klasę jakości oleju wybrać? Znów – taką, jaką sugeruje producent, przykładowo do wielu motocykli marki BMW zalecane są oleje MB.
Olej do motocykla a filtry oleju
Przy wymianie oleju nie należy nigdy zapominać o filtrze! Nowy filtr oleju zakładamy przy każdej wymianie oleju silnikowego. Zadaniem filtra jest oczyszczanie oleju z opiłków metali i innych zanieczyszczeń pochodzących z silnika. Jeśli wymienimy olej, pozostawiając stary filtr – nowy olej zmiesza się z zanieczyszczeniami obecnymi na filtrze.
Oleje motocyklowe spełniają kilka bardzo ważnych ról. Ważne więc, by olej silnikowy do motocykla wymieniać regularnie – najlepiej co roku, w ramach porządnego przygotowania maszyny do sezonu, wraz z filtrem oleju. Wydatek raz do roku pozwoli nam cieszyć się bezproblemową jazdą przez cały sezon.