Jeszcze całkiem niedawno temu klimatyzacja w samochodzie uchodziła za prawdziwy luksus. Dziś jest to już standardowy system będący podstawowym elementem wyposażenia wielu pojazdów. Za zwiększanie ciśnienia czynnika chłodzącego odpowiada kompresor do klimatyzacji samochodowej, zwany też sprężarką klimatyzacji.
Schemat działania klimatyzacji i funkcja kompresora
Kompresory do klimatyzacji samochodowej są pompami odpowiedzialnymi za sprężanie czynnika krążącego w układzie. Czynnik wydostający się z pompy jest sprężony i rozgrzany w wyniku wzrostu ciśnienia. Przemieszcza się do chłodnicy klimatyzacji zwanej skraplaczem, w której dochodzi do zmniejszenia jego temperatury na skutek pracy powietrza i wentylatora. Wtedy następuje zmiana stanu skupienia czynnika z gazowego w ciekły. W specjalnym osuszaczu oddziela się od niego mechaniczne zanieczyszczenia, parę wodną i cząsteczki powietrza. Kolejny etap to rozprężenie czynnika w zaworze rozprężającym. To wtedy następuje jego ochłodzenie i przemieszczenie do parownika. Ten schemat funkcjonuje na takiej samej zasadzie jak układ ogrzewania. Warto pamiętać o regularnym serwisowaniu klimatyzacji. W przeciwnym razie zarówno sprężarki, jak i inne elementy, mogą ulec uszkodzeniom, które zostaną z początku przeoczone przez użytkownika. Będzie on niestety w pełni odpowiedzialny za powstałe w wyniku zaniedbań konsekwencje.
Jakie są rodzaje kompresorów do klimatyzacji samochodowej?
Kompresory do klimatyzacji samochodowej mają kluczowe znaczenie dla działania całego układu. Przede wszystkim ich zadaniem jest wprawienie czynnika chłodniczego w ruch, a także sprężanie go. Można powiedzieć, że kompresor do klimatyzacji samochodowej łączy w sobie funkcję pompy ssąco-tłoczącej i urządzenia sprężającego. Obecnie najpowszechniej spotyka się sprężarki tłokowe, wśród których wyróżnia się te o pojemności stałej oraz zmiennej. W przypadku pierwszego typu urządzeń zasada działania tłoków jest zawsze taka sama – pompują każdorazowo taką samą ilość czynnika, a zmianie ulega jedynie prędkość obrotowa urządzenia. Jest ona uzależniona od prędkości obrotowej jednostki napędowej. Jeśli chodzi o kompresory do klimatyzacji samochodowej o zmiennej pojemności, kąt pochylenia tarczy z tłokami podlega kontroli ze strony sprężyn reagujących na ciśnienie w układzie. Gdy obroty silnika są niskie, wartość sprężania jest wyższa, a gdy są wysokie – wartość sprężania jest niższa. Dzięki temu system ma szansę być zawsze wydajny.